Maanvallei en dierentuin - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Elske & Eefje - WaarBenJij.nu Maanvallei en dierentuin - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Elske & Eefje - WaarBenJij.nu

Maanvallei en dierentuin

Door: Eefje & Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske & Eefje

04 Februari 2006 | Bolivia, La Paz

INTRODUCTIELES 2

Gister hebben we weer een introductiecursus gehad van Marlieke. Deze keer ging het over discriminatie en diversiteit.
De mensen hiet letten op bepaalde kenmerken van andere mensen om ze in een soort van hokje te kunnen plaatsen.
Zo wordt er gelet op ( in volgorde van belangrijkheid)
1 achternaam (!!)
2 wat de ouders doen
3 de opleiding
4 de huidskleur
5 en als laatst het geld

Als bijvoorbeeld de eerste drie niet goed zijn, dan heb je hier geen aanzien en dat zul je ook nooit krijgen. We kwamen er achter dat Gloria en Reynaldo allebij niet aan de bovenste vier voldoen. Maar toch hebben ze door hard werken geld en een goed huis kunnen opbouwen. Toch hebben ze bij anderen uit bolivia geen aanzien. terwijl wij nu juist respect vor ze hebben. Best vreemd is dat.
Ook hebben we dingen gehoord over de verschillende mensen en regios in het land zelf. het blijkt dat de mensen elkaar onderling in de verschillende gebieden ook discrimineren!! ( mensen uit de bergen stinken en de mensen op het laagland zijn lui...)

GISTERAVOND
Hierna zijn we op zoek gegaan naar iets te eten. We hadden van Marlieke een aantal namen gekregen van restaurants met vegetarisch eten. Maar weer werd het een ramp om die te vinden, niemand die die kent!!
Toen zijn we maar weer pizza gaan eten, dat is ongeveer het enige wat hier wel vegetarisch kan.

Hierna zijn we naar huis gegaan en op bed gaan liggen. Na een tijdje kwam Gloria thuis. Ze liep gelijk naar onze kamer met de vraag 'donde son las chicas' haha het lijkt wel of we iets heel leuks zijn.. een nieuw hondje ofzo heel grappig!!

DE WAS
omdat onze kleren nu echt wel bijna allemaal vies zijn, wilden we graag gaan wassen. Dus wij naar een wasserette. Dit hadden we in een keer gevonden, dus dat vonden wij echt al een hele overwinning. Maar het bleek dat we daar onze was pas op dinsdag konden brengen! dat is veel te laat! Dus wij op zoek naar een ander, we werden steeds doorverwezen naar iets anders. Maar nu hebben we onze was weg kunnen brengen, maar kunnen we het maandag pas weer ophalen.. Nu maar hopen dat er niets krimpt oid!!
( Het leek trouwens of Gloria een beetje beledigd was dat we onze vieze kleren niet door haar wilde laten wassen, ze heeft zelfs Marlieke ervoor opgebeld haha. Maar die legde uit dat wij liever eerst het vele wasgoed een keer gewaasen wilden hebben)

DE MAANVALLEI
Hierna gingen we naar de valle de la luna. Het is echt heel bizar om zon landschap ineens op te zien duiken midden in een heel ander landschap. Het was heel indrukwekkend. Maar ook heel vermoeiend. Op het heetst van de dag liepen we in de brandende zon stijle weggetjes en trappetjes op en af. We hadden daar de langste en ruigste route genomen, hiervan hebben we ook mooie fotos gemaakt, zie later als we in een goed internetcafe zitten.
We hebben vandaag in ieder geval weer goed aan onze conditie gewerkt.

DE DIERENTUIN
Hierna zijn we naar de dierentuin gegaan. Het was er heel erg groot en mooi. Veel ruimte is eigenlijk gewoon mooi om door heen te wandelen, zonder dat er daar dieren zijn.
Echt veel leuke dieren zijn we ook niet tegen gekomen. Een paar poemas en beren, maar ook dieren als paarden. Wat wel heel vet was, waren de condors. Die wilden we ook graag in Peru zien, maar daar hadden we geen tidj voor. Wat een grote vogels zijn dat. We waeren echt verbaasd dat dat kan vliegen. Het lijkt op een hele grote dikke kip, maar door de enorme vleugels ( zie foto) kunnen ze toch vliegen, blijkbaar.

En nu zitten we hier. Maar we gaan nog ergens anders heen voor de fotos!!

Dit was dus ons eerste echte uitstapje in La Paz!!

VERVOER IN DE STAD:
Je hebt hier 4 verschillende vervoersmiddelen door de stad, een grote bus, een klein busje, een Troefi (soort taxi maar wat een bepaalde route gaat) en een taxi. en in deze volgorde van goedkoop naar duur. De bus doet er heel lang over en zit stampvol. 1 keer gedaan, maar nooit meer! het busje is wel handig, stopt vlakbij ons huis, die nemen we wel vaak. de troefi als we hem zien, is niet zo vaak. en de taxi nemen we als het donker is hebben we besloten, uit veiligheid.
Wat wel heel grappig is, is dat in de kleine busjes zit standaard een man, vrouw of kind wat uit het raam hangt en in sneltreinvaart opnoemt waar de bus allemaal heengaat. eerst vonden we dit heel vreemd maar het is natuurlijk voor al die analfabeten.

BEROEPEN AAN DE WEG:
Wat ook vreemd is, er is hier zoveel werkloosheid is en dat dus inginieurs, loodgieters, schilders etc. aan de wegstaan met een bordje waarop staat wat ze zijn. ze wachten zo de hele dag tot iemand gebruik komt maken van hun diensten, of niet. Ook een foto van.

Eefje is helemaal verbrand!! en Elske heeft nogsteeds veel last van haar maag en diarree, wat toch wel erg lastig is. maar verder gaat het nogsteeds erg goed!

Vanmiddag waren we online, toen ineens de stroom in de halve stad uitviel. gelukkig waren we niet midden in een bericht!

groetjessss!!

• 04 Februari 2006 - 19:10

Maurice:

leuke dingen hebben jullie weer meegemaakt zeg ....klinkt interresant allemaal nou heb jullie net online maar nu in 1 keer niet meer beetje balen hoop snel jullie weer te spreken x x x x voor jouw schatje

• 04 Februari 2006 - 19:36

Nelleke:

Wat beleven jullie toch veel en wat een heel andere wereld dan hier! Je kunt het je nauwelijks voorstellen. Eefje, ik heb al jullie verhalen gisteren voor oma meegenomen en ze heeft ervan genoten. Ook het vervolg krijgt ze donderdag, want je moeder en ik gaan vrijdag dus naar Fontana. WWat klinkt dat eng luxe, als je jullie verhalen leest over de armoede daar. Oma verzocht me dringend jullie allebei de hartelijke groeten van haar te doen, dus bij deze! Pas goed op julliezelf en tot de volgende keer. P.s. Fijn dat jullie het getroffen hebben met het gastgezin. Nelleke

• 04 Februari 2006 - 19:39

PapaHans:

El Condor pasa, prachtig liedje van Simon and Garfunkel en jullie zien zo´n majestueuze vogel in´t echt!
    Wat goed dat Marlieke jullie zoveel vertelt.Ik denk dat mensen in ons land anderen ook nog te vaak waarderen om wat anderen hebben, i.p.v. wie anderen zijn.Maf, inderdaad.Leve Gloria en Reynaldo!
    De maan is hiervandaan een mooie spat geel in de lucht en jullie kuieren zomaar door de maanvallei,
    machtig!
    Fijn weekend, Elske!
    Fijn weekend, Eefje!

• 04 Februari 2006 - 20:10

Susan:

hoi dames! Vet hoor wat jullie allemaal beleven! echt een ervaring rijker.. wel apart om paarden in een dierentuin te zien, terwijl ze hier gewoon in de wei staan! nou doeg doeg.. groetjes uit het koude nederland

• 05 Februari 2006 - 01:00

Eefje:

haha bij foto ' eefjeee' lijkt het net of ik een heel dikke pols of dikke bult op mn arm heb... beetje raar haha

• 05 Februari 2006 - 10:16

hoi meiden,
    wat een belevenissen weer! volgens mij is het maar goed dat alles opgeschreven wordt anders kan je het allemaal niet onthouden. echt geweldig allemaal en van die prachtige foto's iedere keer; dat is echt genieten voor ons. blijven jullie ook maar genieten en ik ben benieuwd hoe het straks met stage zal gaan.
    veel liefs en tot de volgende keer! knuffels!!!!
    mama joke

• 05 Februari 2006 - 14:00

Nelleke:

Hopelijk heb je niet al te veel last van het feit dat je helemaal verbrand bent Eef. Ik hoop voor Elske dat ze snel weer opknapt. Zou het door al die pizza's komen? Groetjes, ook van Chris, Nelleke

• 05 Februari 2006 - 14:03

Ellen:

Eefje, wat dacht je toen je naar die rode mieren keek? kussss

• 05 Februari 2006 - 15:06

Mama Joke:

daar ben ik nog even. eefje pas je wel op met dat verbranden? smeren en nog eens smeren meis, anders gaat het mis. voor elske hoop ik dat ze gauw an het eten kan wennen anders wordt het wel heel vervelend. houden jullie je maar haaks en tot de volgende keer! knuffels!

• 05 Februari 2006 - 15:17

Maurice:

Hoi lieffie ja je moeder heeft gelijk wel blijven smeren anders ben je dadelijk in 3 maanden helemaal opgebrand , hahah (zal ook wel meevallen toch ) en leuke foto's steeds ja om van te genieten..veel plezier met wat jullie vandaag gaan doen groetjes en kusjes

• 05 Februari 2006 - 16:28

Pieter:

Die maanvallei is mooooooooi!

• 05 Februari 2006 - 16:53

-- Mandy --:

Hoi,

weer even een berichtje van mij...
    Leuke foto's, die maanvallei ziet er vrij apart maar wel mooi uit.
    Straks gaan we naar Naomi met zn allen. Verjaardag alvast vieren. Raar joh dat jij er niet zult zijn en ook niet bij Lisa's verjaardag, maar ja dan is de volgende gewoon jouw verjaardag haha.
    Trouwens, ik ga dinsdag zwemmen :P
    Veel plezier in La Paz en succes met jullie stage!

xxx Mandy

• 05 Februari 2006 - 21:22

lieve eefje,

even een iets minder leuk bericht. je wist er eigenlijk al van maar we hebben vanavond rossa moeten laten inslapen. de tumor was open gegaan en alles zat onder het bloed en er was niets meer aan te doen. ze is rustig ingeslapen en het is goed zo. hoop dat je niet teveel ervan schrikt, maar ik vond wel dat je het moest weten.
    houd je haaks, veel liefs en een knuffel, mama

• 05 Februari 2006 - 21:23

Mama Joke:

bovenstaand bericht was dus van mij eefje.
    nogmaals liefs en een knuffel mama

• 06 Februari 2006 - 09:31

Peter(tje):

Die maanvallei ziet er wel heel erg bijzonder uit! Hoe zijn de prijzen eigenlijk? Is alles een beetje te betalen? Jullie hebben het nog steeds naar jullie zin zie ik! Gelukkig maar!

Kus en knuffel

• 06 Februari 2006 - 12:36

PapaHans:

Die gote "staande pilaren" heten die ook stalagmieten (net als in de druipsteengrotten)?
    Hé, net als in de Alpen, gewoon de langste en ruigste route genomen, en wel op het heetst van de dag, Dávinkmooi! Ook dat ene rose-lila-paarse bloempje in die stenen wildernis.
    Goede ontmoetingen, de komende dagen!!!

• 06 Februari 2006 - 12:44

T.A Smokers (Opa):

Lieve Elske en Eefje,
    Ik vind het geweldig wat
    jullie zien en beleven.
    Wees toch voorzichtig met al die rotsen en kloven.
    Zorg ook goed voor je spullen. Veel sterkte met
    je pupillen.
    Liefs opa en Oma.