aagekomen in La Paz! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Elske & Eefje - WaarBenJij.nu aagekomen in La Paz! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Elske & Eefje - WaarBenJij.nu

aagekomen in La Paz!

Door: Eefje & Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske & Eefje

03 Februari 2006 | Bolivia, La Paz

Dankjullie wel voor de vele reacties! erg leuk om te lezen en leuk dat jullie met ons meeleven!
We zij inderdaad heelhuids in La Paz gekomen!

trouwens, we hebben alle2 de methodiektoets (de dag voor vertrek) een voldoende! 5.5 en 5.7 wel is waar. maaarrrr toch voldoende tijdens de vele stress.

DE REIS:
maar goed... de reis!
Dinsdagavond waren we nog in Arequipa. Met z´n 4 en zochten we een restaurant. We werden gevolgd door 5 kinderen die geld wilde en ons eigenlijk een heel luxe restaurant ingedreven hebben. maar uiteraard nog goedkoop. we zaten op een hoog terras uitkijkend op een plein waar later een demonstratie langs kwam.
Er kome namelijk binnenkort verkiezingen in Peru. deze mensen riepen ´olante olante, olante presidente!´ of zoiets. maar op de krottenwijken enzo stond vaak de naam Alan voor president, kennelijk willen de arme mensen liever hem. we zij benieuwd...
Wel leuk om een echte demonstratie te zien.

(rot toetsenbord!! vooral de n kan wel eens missen, maar we hebben dit later even veranderd)

We moesten wakker blijven omdat de bus om 1 uur snachts zou komen. Dus wij om 11 uur met de taxi naar het busstation. wachten, wachten, wachten. Uiteindelijk kwam de bus pas om half 6!!! we waren al gaar! de bus ging ook heel langzaam, wel door mooie gebieden hoor!
Toen we in Puno waren, was de bus kapot.dus pakte de chauffeur een oud reperatiepakketje en ging aan de slag. (blijkbaar heb je hier ook een technische opleiding nodig om chauffeur te zijn).
dat kwam uiteindelijk goed. Bij de grens van Boliva moesten we uitstappen, stempel halen en lopend de grens over. Daar moesten we 1 voor 1 (Elske al eerste, daarna eefje en dan ferry en emiel) een kamertje binnen met 5 grote mannen in pak en bewapend en ging de deur dicht. We voelden ons best geintimideerd. Ze onderzochten alles. zakken geleegd, tassen, bellybelt, etc.
Daarna kwam er nog gedoe met papieren invullen ezo. Er waren 2 afrikanen die de grens niet overmochten. Dit kostte ook weer tijd en ze werden uiteindelijk achtergelaten!

We kwamen uiteindelijk zon 7 uur te laat in La Paz aan. La Paz is echt super groot! We dachten dat we er al waren, maar dat bleek een buitenwijk. We gingen een berg op en ineens zagen we een megavallei waardoor de stad heel mooi te zien was.

LA PAZ:
Gelukkig stond Marlieke te wachten met haar dochtertje Tessa. Lief! We gingen eerst Emiel en Ferry wegbrengen naar hun appartement en toen gingen we naar ons gastgezin. Het is best ver weg van het centrum. halfuur/drie kwartier rijden.
Het is een mooi huis. Gloria en Renaldo zijn heel aardig. hun zoons Jose en Jesus (hoe typisch) zijn wat verlegen maar ook aardig.
We kregen eten. (zeiden nog Un Poco! maar kregen toch een berg)

We delen een kleine kamer, met een normaal bed en een te klein bed. Gloria moest er van lachen toen Elske´s voeten erover heen bungelden) ook zijn er helaas geen gordijnen. En delen we de badkamer met de enigste wc met z.n 7en. En er zit geen slot op de deur! maar goed, de mensen zijn aardig.

Vanmorgen hadden we afgesproken met Marlieke en anderen op het kantoor connectie Bolivia. Ze vertelde wat. o.a. dat ze maandag met ons 2 verschillende stageplaatsen gaat bezoeken wat meer bij ons i de buurt. dan kunnen we kiezen welke of dat we bij alle2 gaan werken.

We gingen lunchen met andere stagiaires. Met z´n 7en aten we uitgebreid voor 7,60 euro!!!
s middags gingen we met andere nieuwe mensen naar Marliekes huis, waar we deel 1 van de 5 introductielessen kregen. Het duurde 3 uur en ze heeft heel veel verteld over het land, de politiek en het ontstaan. heel interessant vooral om meer achtergrond te weten over de problemen afgelopen jaren en nu Morales wat veel in het nieuws is. Maar dat vertellen we thuis wel.

Daarna gingen we snel naar huis om te bellen met het thuisfront. Maurice, mama Joke, papa Hans, mama Willy, leuk jullie even gehoord te hebben!

Daarna gingen we naar centrum zuid, wat dichter bij ons huis is dan het grote centrum. We hebben boodschappen gedaan en gezocht naar het vegetarische restaurant, maar dit helaas niet gevonden. Hierna gingen we op internet dit verhaal typen. toen we op zenden drukte, viel internet uit!!! wij zo erg balen! alles opnieuw moeten typen. Maar nu (de volgende dag) blijkt dat hij meer dan de helft automatisch opgeslagen heeft dus dat is een meevaller.

We kwamen dus rond 22.00 thuis aan toen Gloria kwam aangerend met ´aaah las chicas!! ´ ze had marlieke al gebeld ´donde esta las chicas?´ ze was ongerust!! we hebben haar daarna de kalender cadeau gegeven, nou dat was een succes! we konden elke plaat uitleggen. ze was helemaal verbaasd over hoe plat nederland is, het ijs, de daken etc. de afsluitdijk stond er ook op, uitgelegd dat de ouders van Elske daar vlakbij wonen. Gloria bleef maar ´que lindo!´ roepen. (= wat mooi!)

Onze 1e indruk van La Paz is vooral: woow wat groot! en wat een stijle weggetjes!
met keien en gaten waar dan het busje om heen moet rijden. Niet geschikt voo mensen die snel wagenziek zijn!

DE HOOGTEZIEKTE:
Wij hebben hier gelukkig niet zoveel last van. We merken wel dat er minder zuurstof is. Soms licht benauwd/kortademig. En vooral moe van niks! 1 trap op en al uitgeput zijn.

MORALES:
Marlieke zei dat we hier wel op een speciale tijd gekomen zijn. Morales (bekend van nieuws etc) staat natuurlijk wel onder veel druk, aangezien er hoge verwachtingen zijn. Ook zijn er natuurlijk ook mensen tegen hem die zeggen ´we moeten nu echt het land uit, want het komt nu niet goed!´ aangezien veel nieuwe ministers etc, gewoon boeren, mijnwerkers en dienstmeiden waren.
Ook gaat Morales misschien de cocabouw weer toestaan, wat problemen met Amerika oplevert.

veel liefs van ons!
en een wangkneepje voor Petertje!

• 03 Februari 2006 - 14:35

Pieter:

Heeey!
    Fijn dat jullie er nu zijn en ik hoop dat de stageplekken net zo gezellig en gastvrij zijn als jullie gastgezin! Leuke fotows! Knuffel!

• 03 Februari 2006 - 14:52

Kevin:

Cool zo'n reis, ik wil ook! succes daar!

• 03 Februari 2006 - 15:00

Elske:

voor Ellen:
    nee dat nieuws wisten we nog niet! wat leuk en wel super jammer dat we niet bij jou in de klas zitten!

Tante Hanneke:
    neeee ik was gewoon blij, dus dat kwam niet van de cocathee!

Meneer Reyneveld!
    Nog altijd de leraar die me het meeste bijgebleven is van Arcus!

marieke:
    weet je het alweer, wat je wilde zeggen?

en liefs voor alle anderen die leuke reacties schrijven!

• 03 Februari 2006 - 15:13

Eefje:

pfff.. valt het jullie ook op dat er heel vaak vreemde woorden ( acute en een woord iets met een q ofzo) tussen staan? vreemd hoor... maar ja geeft niet.

eennuh jet.. kan je niet even een fotootje maken van je nieuwe huis en doorsturen? ben nl. errug benieuwd!!

En men.. just keep swimming, just keep swimming ( dory uit nemo hahah)

xxx

• 03 Februari 2006 - 15:20

René:

Heey jullie!
    gave foto's allemaal! Vooral al die kleine huisjes van la paz! Ziet er wel mooi uit als je dat van boven ziet. Ik hoop dat die stageplaatsen een beetje leuk zijn :D. Owja ik heb mijn mbo diploma gehaald :D. En rolf ook :P.(nv 3 dan he). Nou dat was het wel weer! ciau kushziesz René

• 03 Februari 2006 - 15:22

René:

haha inderdaad allemaal van die rare acute's.. Zal ik het streepje op mijn e maar niet meer gebruiken! ohw..eefj veel plezier nog !:P

• 03 Februari 2006 - 15:36

Maurice:

leuk ja die foto's en mooi landschap en zo en van die moeilijke dingen snap ik ook niet en ooo ja eefje hop dat ik volgende keer wel op msn kan zien en jij ook de groetjes elske en schatje hier een knuffel van een kleine beer met grootte voeten hahahaha xxxxxxxx mij

• 03 Februari 2006 - 15:37

Maurice:

en zal probereb foto te maken van jets huis ?

xxxxxxx mij

• 03 Februari 2006 - 15:40

Rolf:

Hey balen zeg van die vertraging met de bus! wel komisch dat hij het zelf gaat lopen repareren haha. Leuk dat Gloria enthousiast en aardig is, dat scheelt al een hele boel. Nouja jullie zijn nu op plaats van bestemming aangekomen, hopen dat de stageplek zelf ook nog bevalt, maar dat lezen we de volgende keer wel. Geniet ervan hè

´ komt doordat je geen aanhalingstekens kan gebruiken op de site volgens mij.

• 03 Februari 2006 - 15:41

Papa Henny:

Hoi meiden.
    Gelukkig dat jullie veilig en wel zijn aangekomen. Wat een reis en wat een verhalen waren dat.he? Als je de verhalen leest is het maar goed dat jullie er zoveel foto's bij hebben, dat maakt het begrijpelijk. Zoals je bijvoorbeeld La Paz een maga grote stad noemt, en je ziet jullie foto's dan kan je je het pas voorstellen. Ik hoop dat jullie nu ook een leuke stage plaats bemachtigen en vooral verder veel genieten. Pas goed op jezelf en tot schrijfs.
    Henny

• 03 Februari 2006 - 15:56

Hettie En Geurt:

Yo meiden,
    Wat een prachtig avontuur.
    Geniet er van!
    We lezen/kijken met jullie mee!
    Hettie/Geurt + boys

• 03 Februari 2006 - 16:14

Marieke:

wooow meiden... successos!! en nee.. ik weet nog steeds niet wat ik wilde zeggen! kuss

• 03 Februari 2006 - 17:48

Mama Joke:

hoi meiden. nog even een berichtje. wat een prachtige foto's weer en wat een gigantische stad is la paz. zou wat voor mij zijn; zou niets anders doen dan verdwalen! hoop dat dat bij jullie beter gaat. veel succes met het zoeken van de juiste stage-plek en ik hoor wel weer van jullie.
    liefs en knuffels mama joke

• 03 Februari 2006 - 18:19

PapaHans:

Mooi wonen, met de bergen als buren!
    Blij verwonderd kijk ik naar de foto's en lees ik jullie verslag!
    Fijne tijd in LaPaz,
    Hoi Eefje! Hoi Elske!

• 03 Februari 2006 - 18:22

Susan:

echt prachtige foto's, maar zag er 1tje bij!!! en kind had een harstikke muts op en tis al zo warm!!!!;) hee veel plezier daar!!

• 03 Februari 2006 - 18:44

Opa Smokers:

Fijn dat alles goed gegaan is en jullie op je bestemm zijn aangekomen. Veel succes verder.

• 03 Februari 2006 - 19:44

Hanneke:

fijn dat jullie er zijn. aardige mensen, mooi huis, kort bed, grillige bergen. kan je er wandelen? ben benieuwd wie de zevende bewoner is van jullie huis. en wat eten vegetariërs in bolivia? xx, goeie stage-ervaringen.
    (en gefeliciteerd met cijfers voor methodiek!)

• 04 Februari 2006 - 11:51

Mandy:

Hoi hoi,

wat ziet het er onwijs mooi uit op die foto's! Ook die jullie onderweg hebben gemaakt, met dat meer. :)
    En die baby, wat schattig.
    Volgens mij zitten jullie wel goed bij dat gastgezin; het lijken gezellige mensen zo te horen.
    Enne Eef, we hebben de nieuwe kassa's :D. Gisteren gelijk sluit op raam 1, pfff, je kan maar 2 keer iets veranderen en dan heb je al weer een soort kaart nodig. En de klokkaarten zijn ook anders nu, net zo'n pinpas eigenlijk. Maar het is allemaal een hele vooruitgang.
    Maar veel plezier met alles.

Groetjes!

• 04 Februari 2006 - 12:13

Nelleke:

WWat maken jullie veel mee in zo'n korte tijd!! Het lijkt me een geweldige ervaring, maar toch ook heel vermoeiend om alle nieuwe indrukken te verwerken. Schitterende foto's bij jullie verhalen!!! Hoop dat jullie een fijne stageplaats krijgen. Tot de volgende keer. Nelleke

• 04 Februari 2006 - 14:42

Christiaan:

He dames Qui tal! (alles goed)of zoiets dacht ik. Gave foto's en verhalen. Succes met stage plaatsen. Doe ook groeten aan mijn oude gabber Morales als je heb ziet.
    Groetjes!!!

Christiaan

• 04 Februari 2006 - 16:09

Sjan:

cool dat jullie zo veel foto's maken, nu is het ook een beetje makelijk om een beeld te maken van de omgeving echt super chill:D

• 04 Februari 2006 - 17:15

Coretta:

wow tis echt mooi daar! ik word steeds jaloerser. ik wou dat ik even op bezoek kon komen..
    o en elske, als je een kindje maakt wil ik er ook wel af en toe op passen.. ze zien er lief uit :)
    xxx en knuffel

• 04 Februari 2006 - 19:49

Peter(tje):

Hejj, fijn dat jullie het naar jullei zin hebben bij jullie gastgezin. Mooie landschappen op de foto's zeg. Zou graag ene dagje met jullie mee gaan haha, maar dat zal helaas niet gaan.

kus en knuffel

• 04 Februari 2006 - 19:52

Peter (tje):

Hhaha leuk hoor dat commentaar bij die laatste foto:P met die wangetjes haha!!
    xxx

• 27 Februari 2006 - 14:01

Bart:

Ik wil ook bergen in mijn achtertuin!